האח הגדול 2023 – רגע אחרי

ספטמבר 12, 2023 7:19 pm מאת

אני יודע שאמרתי שככל הנראה לא אכתוב עוד פוסט אחרי הגמר, אבל מילות המפתח היו "ככל הנראה". בתכל'ס היו כל כך הרבה טענות ברשת אחרי ההכרזה על הזוכה שאני מרגיש שאני חייב לתת את השנקל שלי על מה שקרה שם.

בקצרה

רוב הסקרנים ניבאו זכייה של סתיו, ובפועל, יובל מעתוק זכתה. בפורומים השונים מסתובבות טענות רבות שזה נבע משינוי שיטת ההצבעה ושזה נעשה בכוונה כדי למנוע את הזכייה הבטוחה של סתיו.

קצת פחות בקצרה

הטענה העיקרית שנשמעת מצד תומכי סתיו, מלבד הטענה הידועה שההצבעות לא רלוונטיות וההפקה היא שקובעת מי זוכה, היא ששינוי שיטת ההצבעה בגמר היא זו שמנעה מסתיו את הזכייה והעבירה אותה למעתוק.

על איזה שינוי מדובר?

בד"כ כל אדם מקבל 10 הצבעות מכל אמצעי הצבעה. זה אומר בערך 20 הצבעות לאדם (10 במחשב, 10 באפליקציה). חלק מהאנשים יכולים להצביע רק מהאפליקציה, חלק רק מהמחשב ואלו מקבלים רק 10 הצבעות. אבל יש אחרים שמצביעים מכמה מכשירי טלפון ובעצם יש להם 30 או 40 הצבעות (או יותר אם הם ממש טחונים). מאחר ואין לי נתונים מדויקים, אני אנשים שבממוצע אלו מבטלים את אלו, ולכל אדם שמצביע יש 20 הצבעות.

בד"כ בגמר כל אדם מקבל עוד 10 הצבעות מכל אמצעי הצבעה בתחילת הערב ובזה זה נגמר. אבל בגמר הנוכחי החליטו לשנות את שיטת ההצבעה, ומלבד אותן הצבעות נוספות בתחילת הערב, החליטו לתת 10 הצבעות נוספות מכל אמצעי הצבעה אחרי כל הדחה. משמע – עוד 40 הצבעות מכל אמצעי הצבעה לאורך התוכנית, סה"כ 80 הצבעות נוספות בממוצע לאדם.

באם אנחנו מסתכלים על התפצלות ההצבעות כעל אלו שבעד סתיו, לעומת אלו שנגדה, אזי בתחילת הערב אלו שבעד סתיו הצביעו רק לה, בעוד הקולות של אלו שנגדה התפצלו בין 4 דיירים. בהתחשב בכך שברוב הסקרים היא עמדה על 40%-50% מהקולות, זה פחות או יותר הבטיח לה את הניצחון.

אבל בגלל שינוי שיטת ההצבעה, ככל שהתקדם הערב, אחרי כל הדחה גדל מספר הקולות נגד סתיו כי אלו שהצביעו לאותו מודח, הצביעו לאחד האחרים. לקראת הסוף נותרו סתיו ומעתוק, וכל קולות ה"נגד סתיו" בהצבעה האחרונה הגיעו למעתוק וכנראה שזה היה מספיק בשביל לעקוף את הייתרון שסתיו השיגה מההצבעות הקודמות.

התוצאה – סתיו הגיעה למקום השני, מעתוק ניצחה ויש הטוענים שזה נעשה בכוונה ושיש לסתיו סיבה לתבוע.

מה אני חושב על זה?

אני חושב שיכול להיות שזה נכון (הטענות על הסיבות לאי-זכייתה של סתיו, לא העילה לתביעה. לאח הגדול מותר לעשות מה שבא לו עם הפורמט ואני בטוח שהם כיסו את עצמם משפטית). אבל באותה מידה יכול להיות גם שאלו שטויות גמורות כי כל התיאוריה הזאת מתבססת על מספר הנחות שאף אחד מהם לא וודאית.

  • מה שקורה בסקרים ברשת לא בהכרח מתבטא בהצבעות בפועל
    הסקרים ברשת מבצעים בקרב קבוצות של כמה אלפים במקרה הטוב. וההצבעות בגמר מגיעות למאות אלפי אנשים (אני יודע שהם אומרים מיליוני הצבעות, אבל תזכרו שכל אדם קיבל 20-80 הצבעות).
    אותם אנשים שמצביעים לסקרים באתרים אלו אותם אנשים שגולשים בהם ובד"כ יש להם דעות מאוד דומות על מה שקורה באח הגדול. בפורום שאני נוהג לכתוב בו, באזור 80% מאלו שכתבו באופן קבוע אהבו את סתיו ורצו שתזכה. סקר בפורום הזה היה כנראה מנבא לה ניצחון וודאי של 80% מהקולות.
    אבל יש המון אנשים מחוץ לרשתות החברתיות, לאתרים ולפורומים שלא משתתפים בסקרים האלה ודעתם יכולה להיות מאוד שונה. זה קרה גם בעונה הראשונה (לפי הרשת, בובליל היה צריך לנצח את העונה) ובעוד לא מעט עונות אחרות.
  • אנחנו לא באמת יודעים מה היה מצב ההצבעות בתחילת הערב
    כל התיאוריה לעיל מתבססת על כך שסתיו הובילה בהצבעות מלכתחילה, אבל אנחנו לא יכולים לדעת את זה. אחד התסכולים הקבועים מהעונות השונות של האח הגדול הוא זה שהם לא חושפים כמה הצבעות קיבל כל מתמודד לאחר ההדחה/גמר.
    יכול להיות שלמרות מה שאמרו הסקרים, סתיו קיבלה לאורך כל הדרך מספיק קולות בשביל לא להיות מודחת, אבל לא מספיק בשביל לעקוף את מעתוק. יכול להיות שלאורך כל הדרך, למרות שכמעט ולא הראו אותה בהתחלה במשדר המרכזי, מעתוק קיבלה ים קולות בכל פעם שעמדה להדחה וגם בגמר.

חשוב גם לציין שזה לא בעד סתיו או נגד סתיו
המסגור של ההצבעות כ"בעד סתיו" או "רק לא סתיו" פוגע, לטעמי, באלו שהצביעו בעד המתמודדים האחרים. אני, אישית, ממש רציתי שמעתוק תזכה. היא היתה הבחירה שלי מתוך החמישייה שהגיעו לגמר. ונכון, סתיו היתה הבחירה האחרונה שלי מהחמישייה, אבל ההצבעה שלי לא הייתה נגדה – היא הייתה בעד יובל מעתוק. והשמחה שלי בסוף הערב לא הייתה בגלל שסתיו הפסידה. היא הייתה בגלל שיובל מעתוק ניצחה.


וזהו זה, תמה עוד עונה של האח הגדול. שתהיה לכולנו שנה טובה ונתראה (אולי) בעונה הבאה.

תגיות:, , ,

תחת קטגוריות:,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *